Aktualitet, sensation og events


I efteråret hjalp jeg bl.a. virksomhederne Skau Glas og Jørgen Rasmussen Gruppen med at komme i medierne. Med nyhedskriterierne i baghovedet fandt vi i fællesskab frem til hver deres gode historie, og i begge tilfælde brugte vi en event til at bane vejen til avisens spalter.

Glasværkstedet Skau Glas i Odder skaber håndlavet brugskunst og smykker i en rå, enkel stil. Indehaver Lene Skau ønskede at markedsføre sit produkt ”Lyshuset” som firmagave, og en del af markedsføringen var PR. ”Lyshuset” er lavet af termoglas fra genbrugsindustrien og metal fra skrothandleren, for Lene Skau er fascineret af genbrugsmaterialer. Derfor var det oplagt at koble hendes produkt til klimaproblematikken, som havde stor opmærksomhed op til topmødet COP15 i København.  Nyhedskriteriet ”aktualitet” lå altså lige for, da vi skulle skrive pressemeddelelsen. For at kunne koble historien direkte til COP15 sendte vi et ”Lyshus” som gave til daværende klimaminister Connie Hedegaard, og pressemeddelelsen om Skau Glas kom til at handle om, at glaskunstneren ønskede at give klimaministeren et skulderklap for det slidsomme arbejde. Pressemeddelelsen gav Skau Glas omtale i Århus Stiftstidende, Horsens Folkeblad  og Odder Avis. Lene Skau modtog i øvrigt et pænt takkebrev fra Connie Hedegaard, som fortalte, at hun ville tage lyshuset med til sit klimakommisær-kontor i Bruxelles, så Odder-firmaet kan nu prale af også at være repræsenteret i EU.

Utraditionel alliance gav omtale
Jørgen Rasmussen Gruppen i Støvring sorterer slagger fra forbrændingsanlæg og sælger restprodukterne i genbrugsindustrien. Måske ikke umiddelbart en særligt opsigtsvækkende historie – og så alligevel. For slaggerne rummer metalgenstande, der ikke er smeltet under forbrændingen,  og det stimulerer fantasien at se de kæmpestore bunker slagger med mønter, bestik, køkkentøj og lignende let genkendelige elementer. Det var administrationen i Jørgen Rasmussen Gruppen opmærksom på, og derfor tog vi i fællesskab kontakt til skrotkunstneren Irene Rosenkrantz, som skaber skulpturer af kasserede metaller. Irene Rosenkrantz skulle skabe en skulptur, som Jørgen Rasmussen Gruppen kunne bruge som en slags vartegn for firmaet på hjemmeside, visitkort o.lign. Og aftalen blev, at Irene Rosenkrantz skulle tage turen fra Jyderup til Støvring for selv at overlevere skulpturen. Ud af den begivenhed skabte vi en presse-event, der gav Jørgen Rasmussen Gruppen omtale i 24 Nordjyske, Midt-Vest Avisen og Støvring Folkeblad. Pressemeddelelsen, der førte til omtalen, knyttede an til nyhedskriteriet ”sensation” i den forstand, at alliancen mellem slaggesorteringsfirmaet og kunstneren var utraditionel – og at mødet mellem den lavmælte, nordjyske virksomhedsleder og den farverige sjællandske kunstner ville blive en lykkelig forening af kontraster. Det blev det – se tv-indslaget fra 24 Nordjyske på Jørgen Rasmussen Gruppens nye hjemmeside.

Husk opfølgningen
I begge de omtalte eksempler fulgte vi op hos journalisterne efter at have sendt vores pressemeddelelser. Og det er vigtigt, har jeg erfaret. Lige så vigtigt som det er at stile sin pressemeddelelse til en bestemt journalist, så man har en at spørge efter, når man ringer for at følge op på pressemeddelelsen. Er du i tvivl om, hvem du skal sende til, så ring til redaktionen og bed dem om at udpege en journalist.

Du kan altså selv gøre meget for at bane vejen til avisernes spalter. Som med alt andet: God forberedelse er halvdelen – og så en vis andel håndværk og held. Savner du hjælp til håndværket og forberedelsen, så husk at kontakte ad hoc kommunikation. Dét med heldet må vi bede til i fællesskab.

Tilbage til nyhedsbrevets forside!

 

ad hoc input januar 2010 »

Dette nummer af ad hoc input handler om PR - om at finde sin gode historie og få den i medierne. 

Klik her for at læse artiklen
"Din gode historie"

Klik her for at læse klummen
"Ned i tempo" 

info@adhockommunikation.dk • Langelandsgade 39 • 9000M Aalborg • tlf. 2032 0187 • CVR-nr. 3042 4778 

e