Din gode historie


Hvad er din virksomheds gode historie? Træd et skridt tilbage og se virksomheden udefra.  Læg mærke til, hvad andre undrer sig over og interesserer sig for, når du taler med dem. Og tag et kig på journalistens nyhedskriterier.

Næste gang, du møder en gammel bekendt, som du for første gang skal fortælle om din virksomhed, så lyt efter, hvad han eller hun vil vide: Er det, hvor mange penge du tjener? Hvordan du turde starte eget firma? Hvad der gør dit produkt så fantastisk? Eller er det, hvorfor du pludselig begyndte at interessere dig for HR, når du egentlig er uddannet bogholder? Andres interesse i vores virksomhed er et godt barometer for, hvad der er virksomhedens gode historie – det, der skiller den ud fra alle andre konsulentfirmaer, webshops, håndværkervirksomheder etc. 

Nyhedskriterierne giver dig vinklen
Journalister modtager mange pressemeddelelser hver dag – på de landsdækkende aviser måske op mod et par hundrede om dagen. Så det gælder om at have en god historie, som fanger journalistens opmærksomhed ved første øjekast. Og så gælder det om at følge op på sin gode historie, men mere om det senere. Inden for journalistikken arbejder man med en række nyhedskriterier:

  • Aktualitet
  • Væsentlighed
  • Identifikation
  • Sensation
  • Konflikt

Brug disse kriterier til at finde vinklen på din virksomheds historie. En god historie skal ikke opfylde alle kriterierne, men mindst ét af dem.
Aktualitet kan være en vinkel på din historie, hvis din virksomhed eller dit produkt relaterer til noget, der er oppe i tiden, enten politisk eller helt generelt – i efteråret var ”klima” f.eks. højaktuelt pga. COP15 i København (se mit eksempel på en klima-historie i artiklen ”Aktualitet, sensation og events”). En nyhedshistorie rummer væsentlighed, hvis den har betydning for mange mennesker – en coach, der tilbyder redskaber til medarbejderens lønforhandling har f.eks. et godt væsentligheds-kriterie at skrive sin historie ud fra, for de fleste mennesker går jo til lønforhandling. Identifikation er også ofte en god indgang til en historie, f.eks. den klassiske om iværksætteren, der valgte at følge sine drømme og gav afkald på sikkerheden som lønmodtager og ansat. Den drøm kan mange mennesker identificere sig med. Har din virksomhed et produkt, der virkelig er usædvanligt eller nyt, kan du med rette læne din historie op ad kriteriet sensation – og mindre kan også gøre det, måske er du f.eks. bare den første fodplejer, der har fundet på at holde ”open by night” i dit lokalområde. Nyhedskriteriet konflikt ses ikke så ofte i virksomheders historiefortælling, men så alligevel: Ikke så sjældent læser man om produktionsvirksomheden, der opstod fordi ophavsmanden simpelthen savnede produktet på markedet. F.eks. virksomheden Luna Headwear, der producerer smarte tørklæder til kræftramte kvinder, som har tabt håret.

Skab selv historien og følg op
De journalistiske nyhedskriterier kan altså bruges, når du skal finde vinklen på din historie. Og synes du, at du har svært ved at finde noget udpræget aktuelt, væsentligt, identifikationsskabende, sensationelt eller konfliktfyldt ved din virksomhed, så skab det selv! I artiklen ”Aktualitet, sensation og events” giver jeg et eksempel på en event, der resulterede i  flere avishistorier og et tv-indslag – en event, som virksomheden selv havde sat i scene.

Husk så, når du har skrevet din pressemeddelelse ud fra nyhedskriterierne, at følge op på den hos medierne. Min erfaring siger mig, at en pressemeddelelse, der først var druknet i bunkerne hos journalisten, sagtens kan finde vej ind i avisens spalter, hvis man liiige ringer og tjekker på det rette tidspunkt. Find flere gode råd om pressekontakt i artiklen ”Aktualitet, sensation og events”.

Tilbage til nyhedsbrevets forside!

 

ad hoc input januar 2010 »

Dette nummer af ad hoc input handler om PR - om at finde sin gode historie og få den i medierne. 

Klik her for at læse artiklen
"Aktualitet, sensation og events"

Klik her for at læse klummen
"Ned i tempo" 

info@adhockommunikation.dk • Langelandsgade 39 • 9000M Aalborg • tlf. 2032 0187 • CVR-nr. 3042 4778 

e